trwa ładowanie strony...

WPISY I ARTYKUŁY

Pasożyty wewnętrzne – czy odrobaczanie to jedyne rozwiązanie?

22 lutego 2017

Tasiemce, nicienie, pchły, kleszcze – o zwalczaniu i zabezpieczaniu zwierzęcia przed pasożytami zewnętrznymi mówi się bardzo dużo. Niemal w każdym markecie można dostać obroże na pchły dla psów czy kotów, ale czy zastanowiliście się kiedyś nad pasożytami wewnętrznymi? Czy badaliście swoje zwierzaki na obecność pasożytów wewnętrznych? Zapewne nie, powszechnym podejściem stało się bowiem jedynie odrobaczanie zwierząt raz na jakiś czas, najczęściej przy okazji corocznych szczepień.

Odrobaczanie nie działa jak szczepionka!

Odrobaczenie nie uodparnia zwierzęcia na pasożyty wewnętrzne, nie zabezpiecza przed nimi też nas samych. Tak, nas – wiele pasożytów wewnętrznych może przenosić się ze zwierząt na ludzi. Nasze pupile przecież bardzo chętnie śpią na naszych poduszkach lub wylizują nas po dłoniach lub nawet twarzy, nikt przecież nie zwraca uwagi na to, że ten sam kochany zwierzak chwilę temu wylizywał sobie okolice odbytu. Dlaczego więc tak bagatelizujemy ten temat?

Najlepszą profilaktyką przeciwko chorobom pasożytniczym jest częste oddawanie próbek kału naszych podopiecznych na badania parazytologiczne do kliniki weterynaryjnej. Jest to ważne choćby z tej przyczyny, że różne pasożyty reagują na inne środki farmakologiczne. Idąc do lecznicy dla zwierząt, chcąc jedynie odrobaczyć zwierzaka, lekarz weterynarii musi podać lek o najszerszym spektrum działania, jednak niekoniecznie działającym na wszystko.

Jak często powinniśmy wykonywać badania parazytologiczne?

Wszystko zależy od zwierzaka. U kota żyjącego w domu, nie mającego styczności z innymi zwierzętami wychodzącymi, jedzącego jedynie suchą karmę lub przetworzone mięso możemy powtarzać odrobaczanie rzadziej, np. raz do roku. Natomiast u psów, które codziennie wychodzą na kilka spacerów, wtykając przy okazji nos w każdą możliwą dziurę, czy nie gardząc przekąską w formie kilku źdźbeł trawy z pobliskiego trawnika (na którym załatwiają się wszystkie osiedlowe psy) sytuacja będzie zupełnie odmienna. W takim wypadki nie będzie przesadą, jeśli dostarczymy do lecznicy dla zwierząt odchody naszego przyjaciela nawet raz na kwartał. Pamiętajmy, że początkowych stadiów zarobaczenia naszego pupila nie widać, jednak nadal jest to choroba, której nie można ignorować.

logo-gdanska81-alt

O nas

Centrum Weterynaryjne Gdańska 81 to miejsce stworzone na fundamentach połączenia pasji i chęci niesienia fachowej pomocy zwierzętom domowym.

© 2018 Centrum Weterynaryjne Gdańska 81. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Nazwa inwestycji "Wzrost konkurencyjności Kliniki Weterynaryjnej poprzez unowocześnienie wyposażenia do diagnostyki i opieki weterynaryjnej"
Całkowita wartość projektu 221.580,00 zł
Kwota dofinansowania z RPO WŁ 137.200,00 zł
Nazwa beneficjenta Centrum Weterynaryjne Spółka z o.o. (poprzednia nazwa: Klinika Weterynaryjna Sp. z o.o.)

Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego